Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

logo

To pierwsze kursy nowych lokomotyw LOTOS Kolej. Pociąg z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną LOTOSU udał się w drogę do Piekar Śląskich. Pięć lokomotyw spółka LOTOS Kolej kupiła od firmy NEWAG S.A.

Ogólne

To pierwsze kursy nowych lokomotyw LOTOS Kolej. Pociąg z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną LOTOSU udał się w drogę do Piekar Śląskich. Pięć lokomotyw spółka LOTOS Kolej kupiła od firmy NEWAG S.A.

Na mocy porozumienia LOTOS Kolej z firmą NEWAG, polskim producentem lokomotyw, w ciągu najbliższych miesięcy tabor gdańskiego przewoźnika wzbogaci się o pięć lokomotyw - dwie typu E4DCU "Griffin" i trzy typu E6ACT "Dragon 2". Trzy z nich już teraz zostały włączone do eksploatacji w LOTOS Kolej. Pierwszy kurs miał miejsce we wtorek 5 marca, gdy "Griffin" wyjechał ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Piekary Śląskie Szarlej z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną LOTOSU. Łączna masa inauguracyjnego pociągu to ponad 2700 ton brutto.

Lokomotywa1

LOTOS Kolej jest bardzo ważną spółką z perspektywy łańcucha logistycznego Grupy LOTOS S.A.– Powiększenie taboru spółki LOTOS Kolej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek Grupy Kapitałowej LOTOS. Pięć nowych lokomotyw to szansa na utrzymanie bardzo dobrej pozycji na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce – mówi Jarosław Wittstock, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. ds. korporacyjnych.

Z zakupu nowych lokomotyw szczególnie cieszą się maszyniści LOTOS Kolej. – Jesteśmy wdzięczni Zarządowi Grupy LOTOS i LOTOS Kolej za tę decyzję. Tempo transakcji było błyskawiczne, udało się szybko doprowadzić do zakupu lokomotyw i do tego, że pierwszy pociąg wyruszył już w trasę. To dla maszynistów większy komfort i bezpieczeństwo pracy – tłumaczy Radosław Czerniak, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Transportu Kolejowego Grupy LOTOS.

Na mocy umów zawartych przez LOTOS Kolej, przez najbliższych siedem lat lokomotywy będą leasingowane, a następnie przewoźnik przejmie je na własność. – W ostatnich dniach producent lokomotyw dostarczył LOTOS Kolej zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji nowo pozyskanych pojazdów kolejowych, zgodnych z TSI bez ograniczeń na polskiej infrastrukturze kolejowej, a więc m.in. wyposażonych w ETCS, na czym szczególnie nam zależało. Wystawiliśmy świadectwa sprawności technicznej i już od 5 marca rozpoczynamy eksploatację nowego taboru – dodaje Krzysztof Wiktorowicz, członek Zarządu LOTOS Kolej.

Lokomotywa2

Od lewej: Jarosław Wittstock - wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. korporacyjnych, Anatol Kupryciuk - prezes Zarządu LOTOS Kolej, Patryk Demski - wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. inwestycji i innowacji oraz Jarosław Kawula - wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. produkcji i handlu.

Pojazd E4DCUd "Griffin" o mocy 5,6 MW przeznaczony jest do pracy towarowej i pasażerskiej. To elektryczna, dwukabinowa, czteroosiowa lokomotywa Dual Power z dodatkowym układem napędowym, w postaci silnika spalinowego, osiągająca maksymalną prędkość 160 km/h. E4DCUd "Griffin" jest szeroki na 3,06 metra i wysoki na 4,28 metra. Długość pojazdu ze zderzakami to 19,9 metra.

Lokomotywa E6ACTa "Dragon 2" jest pojazdem o mocy 5 MW przeznaczonym do prowadzenia pociągów towarowych. To elektryczna, dwukabinowa, sześcioosiowa lokomotywa osiągająca prędkość eksploatacyjną do 120 km/h. E6ACTa "Dragon 2" jest szeroki na 3,075 metra i wysoki na 4,25 metra. Długość pojazdu ze zderzakami to 20,34 metra.

LOTOS Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej. Aktualnie mająca siedzibę w Gdańsku spółka eksploatuje 128 lokomotyw i 4235 wagonów, świadcząc usługi dla spółek Grupy Kapitałowej LOTOS i dla klientów zewnętrznych.

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 72 29, 58 308 70 44, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij