Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

logo

O nowych rozwiązaniach dla kolei na rynku intermodalnym rozmawiano podczas VII edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019. Wydarzenie od lat przyciąga ekspertów z kraju i z zagranicy. Wzięli w nim udział także przedstawiciele LOTOS Kolej.

Ogólne

O nowych rozwiązaniach dla kolei na rynku intermodalnym rozmawiano podczas VII edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019. Wydarzenie od lat przyciąga ekspertów z kraju i z zagranicy. Wzięli w nim udział także przedstawiciele LOTOS Kolej.

Transport intermodalny to połączenie różnych rodzajów transportu, np. morskiego, kolejowego i drogowego w celu realizacji jednej operacji przewozowej. Przykładem może być fracht kolejowy na najdłuższym lądowym odcinku trasy (mniejsze zużycie energii), a ciężarówek na końcowym etapie (możliwość dotarcia w dowolne miejsce). Istotne jest to, aby  cały proces odbył się przy pomocy jednej jednostki transportowej, np. kontenera.

LOTOS Kolej od pierwszej edycji Forum FRACHT jest partnerem wydarzenia, które przez lata zbudowało renomę największego w Polsce spotkania podmiotów działających na rynku intermodalnym. To trudna gałąź transportu, szczególnie w przypadku kolei, stale zmagającej się ze zróżnicowanymi stawkami dostępu do infrastruktury w porównaniu do transportu drogowego, a także z problemem nakładających się inwestycji na sieci kolejowej. Są jednak perspektywy rozwoju. Od ostatniej edycji FRACHTU dużo się zmieniło, a ubiegłoroczne plany stały się projektami w trakcie realizacji.

Z perspektywy spółki LOTOS Kolej, w najbliższych latach ważne są inwestycje w Morskim Porcie Gdańsk, które mają na celu udrożnienie wąskiego gardła na infrastrukturze kolejowej, gdyż obecnie uniemożliwia on wywóz większej liczby kontenerów na torach.

Co roku przeładowywanych jest tu coraz więcej kontenerów, które należy przetransportować do terminali intermodalnych, skąd trafiają do miejsc docelowych. Obecnie większość towarów przewożonych jest drogą kołową, jednak przyszłością jest przeniesienie ciężaru na tory, co może być możliwe po zakończeniu najważniejszych inwestycji kolejowych, również w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niezwykle ważne jest też doinwestowanie korytarza północ-południe.

W łańcuchu intermodalnym najważniejsze jest współdziałanie wszystkich dziedzin transportu. Tylko takie postępowanie może pozwolić na tani i szybki przewóz towarów do miejsc docelowych, czego oczekują klienci – uważa Anatol Kupryciuk, Prezes Zarządu LOTOS Kolej, który brał udział w panelu „Strategia Rozwoju Transportu do 2030 roku, konsekwencje dla przewozów intermodalnych”.

– Istotą transportu intermodalnego jest wzajemne uzupełnianie się wszystkich gałęzi transportu biorących udział w łańcuchu logistycznym. Dobrze by było, gdyby w kraju istniała równowaga między kosztem dostępu do drogi żelaznej i asfaltowej. Rolą państwa jest kształtowanie polityki transportowej, między innymi poprzez ustalanie cen dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej. Aktualnie opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej to prawie 20% całkowitych kosztów transportu. Jest to istotny element konkurencyjności oferty dla naszych klientów – powiedział Anatol Kupryciuk.

W kolejnym panelu omawiano aktualną sytuację i perspektywy rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. Zdaniem ekspertów, istotne są inwestycje w obszarze infrastruktury kolejowej. Podkreślają jednak, że potrzebne jest zadośćuczynienie przewoźnikom, którzy zmagają się ze zmniejszonymi prędkościami handlowymi, co bezpośrednio przekłada się na ponoszone koszty.

– Cieszy mnie fakt, że inwestycje w infrastrukturę kolejową dynamicznie przyspieszyły. My teraz narzekamy na remonty, ale jeszcze kilkanaście lat temu standardem była likwidacja linii kolejowych, a nie ich remontowanie. Zrobiliśmy postęp, dobrze by jednak było, by w tym okresie stawka dostępu do infrastruktury spadła i umożliwiła konkurowanie z transportem samochodowym. To jedyna możliwość, bo kosztów pracy, energii i lokomotyw nie zmniejszymy – stwierdził Jaromir Falandysz, Wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej, który brał udział w debacie.

VII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT przyciągnęło setki przedstawicieli szeroko pojętego łańcucha intermodalnego. Samo wydarzenie miało charakter międzynarodowy, wzięło w nim udział wielu gości z zagranicy, przede wszystkim ze Wschodu.

LOTOS Kolej stawia na systematyczny rozwój przewozów intermodalnych, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na wzrost zysku oraz pracy przewozowej.

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 72 29, 58 308 70 44, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij