Pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z udziałem 800 uczestników obradował 13 listopada w Warszawie IX Kongres Kolejowy. Wzięli w nim udział przedstawiciele rządu RP, lokalnych samorządów, ośrodków badawczych, goście zagraniczni oraz główni potentaci branży kolejowej w Polsce.
Kongres otworzył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który zaznaczył, że kolej to koło zamachowe gospodarki.
Nie mogło zabraknąć przedstawicieli LOTOS Kolej, drugiej firmy kolejowej w Polsce.
Anatol Kupryciuk, prezes Zarządu LOTOS Kolej uczestniczył w panelu „2019 - ROK MASZYNISTY”. Poruszył w nim kwestię, jaki wpływ na pracę maszynistów ma wymiana jednostek trakcyjnych na nowoczesne, bardziej ergonomiczne i wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Mówił również o procesie organizacji i uelastycznienia pracy oraz o dostosowywaniu się do wymogów i przepisów. Stwierdził, że nowoczesny tabor ma duży związek z bezpieczeństwem i warunkami pracy, a system ECTS, który ma zostać wdrożony, będzie w stanie skorygować ewentualne błędy maszynisty. Ponadto prezes Kupryciuk zwrócił uwagę na bardzo istotną kwestię szkoleń dla maszynistów, które w porównaniu do innych krajów europejskich (np. Niemiec), trwają w Polsce bardzo długo, co skutkuje problemami z rekrutacją maszynistów.
- Jesteśmy jednym z liderów branży w Polsce i to na nas spoczywa obowiązek szkolenia maszynistów. Warto skrócić ich czas, zintensyfikować je i udoskonalić sposób ich prowadzenia. Proces ten powinien stanowić całość dydaktyczną – podkreślił prezes Kupryciuk.
Pozostałe przepisy dotyczące pracy maszynistów w Polsce i u zachodnich sąsiadów znacząco się już nie różnią.
Inne tematy Kongresu to np. poprawa efektywności i konkurencyjności przewozów towarowych, integracja europejskiej sieci kolejowej, przyszłość infrastruktury kolejowej w Polsce czy efektywność energetyczna kolei.
W Kongresie udział wziął Jarosław Narkiewicz - minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej, który podkreślił, że współpraca z Polską przebiega na bardzo wysokim poziomie i służy interesom obu krajów.
Kongres zorganizowali: Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Rynek Kolejowy oraz Railway Business Forum.
Anna Labuda-Matusiak