Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

logo

Najważniejsze firmy branży morskiej spotkały się w gdańskim Amber Expo na jubileuszowych XX Międzynarodowych Targach Morskich i Konferencji BALTEXPO. W panelu dotyczącym transportu intermodalnego wziął udział Krzysztof Wiktorowicz, członek Zarządu LOTOS Kolej.

Konferencje

Transport intermodalny łączy branżę morską, kolejową, transport drogowy oraz rzeczny. Kontenery ze statków, po pokonaniu tysięcy mil morskich, rozładowywane są w portach między innymi do pociągów. Fracht kolejowy opłacalny jest na najdłuższym lądowym odcinku trasy, gdyż generuje mniejsze zużycie energii. 

Obecnie ważnym impulsem, dającym nową szansę dla przewozów intermodalnych, jest program Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w ramach którego przewoźnicy i operatorzy intermodalni zainwestują prawie 3 miliardy złotych, z czego dużą część obejmie dofinansowanie ze środków unijnych. Podczas debaty "Transport intermodalny optymalną metodą organizacji przewozów obsługujących międzynarodową wymianę handlową",= podkreślono, że tak pokaźne środki, które pojawiły się na rynku, powodują znaczny wzrost popytu na środki transportu, co ma przełożenie na wzrost cen taboru.

- Inwestujemy w środki transportowe nie tylko w ramach Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ale również we własnym zakresie. Aktualnie szczególnie skupiamy się na pozyskiwaniu lokomotyw w ramach leasingu lub zakupu tak, aby tabor docelowo był naszą własnością - podkreślił Krzysztof Wiktorowicz, członek Zarządu LOTOS Kolej. 

LOTOS Kolej w ramach projektu dofinansowanego przez CUPT rozpisała przetarg na zakup dwóch lokomotyw elektrycznych oraz 324 wagonów platform do przewozu kontenerów. Fakt zwiększonego zapotrzebowania na lokomotywy i wagony spowodował podwyższenie cen oferowanych przez producentów taboru. - Zauważamy wzrost cen od 2015 roku, ale rekordowy pod tym względem był ubiegły rok. Również w związku z projektem unijnym koszt zakupu taboru wzrósł o około 30 procent w porównaniu do cen sprzed dwóch lat i nie jest to uzasadnione wzrostem kosztów pracy. Producenci, którzy nie byli gotowi na zwiększenie mocy produkcyjnej, wykorzystali zwiększony popyt. Większość przeprowadzonych przetargów nie zostało rozstrzygniętych, więc teraz bezpiecznie zakładamy, że pozyskamy dofinansowany tabor do końca kwietnia 2022 roku - dodał Krzysztof Wiktorowicz.

Inni paneliści podkreślali, że problemy z przewozami intermodalnymi to również konkurencja ze strony portów holenderskich i niemieckich, które ze względu na uwarunkowania wewnętrzne funkcjonujące w tych państwach, mogą zaoferować szybszy i tańszy przewóz kontenerów, co jest najważniejsze dla klienta. Przewoźnicy kolejowi muszą się też zmierzyć z problemami przewozu towarów za granicę, szczególnie na południowej i wschodniej granicy. Transport intermodalny ma jednak wielką przyszłość i zakładane wzrosty determinują inwestycje, które mają jeszcze bardziej uwolnić potencjał przewozów kontenerami.

Organizowane co dwa lata nieprzerwanie od 1982 roku Targi Morskie BALTEXPO to jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce. W XX edycji wydarzenia wzięło udział ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów.

Udostępnij