
Zgodnie z zapowiedziami lokomotywa manewrowa niemieckiej firmy VOITH Turbo dotarła na bocznicę LOTOS Kolej. W spółce pozostanie przez około rok w ramach eksploatacji nadzorowanej. Jest to pierwsza nowoczesna, całkowicie nowo zbudowana, lokomotywa manewrowa w Polsce od blisko 20 lat.
Zgodnie z zapowiedziami lokomotywa manewrowa niemieckiej firmy VOITH Turbo dotarła na bocznicę LOTOS Kolej. W spółce pozostanie przez około rok w ramach eksploatacji nadzorowanej. Jest to pierwsza nowoczesna, całkowicie nowo zbudowana, lokomotywa manewrowa w Polsce od blisko 20 lat.
– Z uwagi na dobre pole widzenia ze stanowiska maszynisty, będzie mogła być również używana do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Lokomotywa spełnia najnowsze normy ochrony środowiska w zakresie emisji spalin i hałasu – komentuje Marek Smoter, dyrektor ds. taboru LOTOS Kolej.
Aktualnie lokomotywa Gravita 10BB oczekuje na wydanie przez Urząd Transportu Kolejowego dokumentów dopuszczenia do eksploatacji, co prawdopodobnie zajmie jeszcze kilka tygodni. Czas ten LOTOS Kolej wykorzysta przede wszystkim na przeszkolenie maszynistów z jej obsługi oraz pracowników warsztatowych w zakresie utrzymania. Szkolenia będą odbywały się przy udziale pracowników serwisu firmy VOITH.
Warto podkreślić, że LOTOS Kolej ma dobre doświadczenia we współpracy z firmą VOITH. Wcześniej przez kilkanaście miesięcy (X 2009 – XII 2010) spółka eksploatowała lokomotywę Maxima 40CC również w ramach eksploatacji nadzorowanej podczas procesu pozyskania dla niej świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w Polsce.
Nie tak dawno, bo 10 kwietnia do Gdańska dotarła natomiast pierwsza z 10 zamówionych lokomotyw spalinowych typu TRAXX DE (typ BR285) platformy Bombardier. Dostawa drugiej lokomotywy zaplanowana jest w drugiej połowie maja. Kolejne osiem dotrze do Gdańska po dwie każdego miesiąca.
– Jesteśmy już po szkoleniu pierwszej grupy maszynistów z obsługi TRAXX DE i teraz oczekujemy na uzyskanie z Urzędu Transportu Kolejowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji oraz rejestrację wraz z nadaniem numeru inwentarzowego. Kilka dni temu dokonaliśmy już odbiorów urządzeń ciśnieniowych przez TDT. Rozpoczęcie jej normalnej eksploatacji planujemy pod koniec maja – podkreśla Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów LOTOS Kolej.
Obecnie w barwach LOTOS Kolej jeździ 16 nowoczesnych lokomotyw. 14 z nich to TRAXX MS (typ E186) oraz 2 Siemensy Eurosprinter ES64F4 (typ BR189). Po dostarczeniu kolejnych TRAXX-ów serii DE oraz rozpoczęciu próbnej eksploatacji pierwszej od wielu lat nowej polskiej lokomotywy elektrycznej Dragon (lipiec br.) spółka będzie zarządzać najnowocześniejszą flotą lokomotyw przewozowych w Polsce.
Podstawowe parametry techniczne lokomotywy manewrowej Gravita 10BB firmy VOITH
Lokomotywa czteroosiowa z przekładnią hydrodynamiczną (układ osi BB)
długość 15,7 m
moc 1000 kW
siła pociągowa 258 kN
masa 80 t
prędkość maks. 100 km/h
silnik spalinowy typu MTU 8V 4000 R43
LOTOS Kolej – spółka zależna Grupy LOTOS S.A. – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju z ok.7-procentowym udziałem w rynku. LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów zarówno w komunikacji krajowej, jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. LOTOS Kolej eksploatuje obecnie ponad 90 lokomotyw różnych typów. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl