logo

W dniach 25-27 lipca na Mazurach odbyły się przejazdy zabytkowymi pociągami z lokomotywą LOTOS Kolej na czele. W ramach akcji „Mazury ’20 – pociągiem retro przez Pojezierze!” organizator, Biuro Turystyki Kolejowej TurKol, zaprosił uczestników w podróż po najbardziej malowniczych mazurskich szlakach kolejowych.

Ogólne

Pociągi o osobliwych nazwach, w tym Kormoran, Rozlewisko czy Rospuda, zabrały młodszych i starszych miłośników kolei w sentymentalną podróż m.in. przez Iławę, Olsztyn, Korsze, Giżycko aż do Suwałk. Na niektórych odcinkach na co dzień nie odbywa się ruch kolejowy i dla fanów kolei była to jedyna okazja, by przejechać się zabytkowymi trasami do Bartoszyc, Trakiszek, Wielbarka i Lubawy, gdzie pociąg osobowy pojawił się po raz pierwszy od 20 lat. Wydarzenie możliwe było dzięki ogromnemu zaangażowaniu pasjonatów z firmy TurKol, Cargo Master oraz Klubu Sympatyków Kolei z Wrocławia, a także spółki LOTOS Kolej, która udostępniła swoją spalinową lokomotywę SM 42 z 1977 roku. Przejazdy po mazurskich szlakach były wakacyjną przygodą również dla niej, gdyż na co dzień wykorzystywana jest przez przewoźnika do działań manewrowych na bocznicy kolejowej.

LOTOS Kolej_28072020 1

W wyjątkowych wagonach 1. klasy z lat 70-tych XX wieku i zabytkowych 3. klasy z lat 30-tych i 40-tych XX wieku podróżni mogli poczuć się jakby przenieśli się w czasie do zupełnie innej kolejowej rzeczywistości. Niespotykane już dziś siedzenia, charakterystyczne korytarze, konduktor w historycznym mundurze, a przy tym niesamowite widoki zza okien mknących pociągów, które służyły za naturalny nawiew, zrobiły wrażenie zarówno na młodszych uczestnikach wyprawy, jak i tych starszych, którzy podobne pociągi pamiętają z czasów swoich pierwszych podróży. Wśród fanów kolei znalazło się mnóstwo dzieci, dla których była to pierwsza okazja do zobaczenia tak osobliwych pociągów. To kolejna akcja firmy Turkol, którą wsparła spółka LOTOS Kolej. W czerwcu lokomotywa SM 42 należąca do przewoźnika zabrała uczestników w podróż po Kaszubach.

– Cieszę się, że LOTOS Kolej znów może być częścią tej wspaniałej przygody, którą jest przejazd zabytkowymi pociągami po najbardziej malowniczych trasach w Polsce. Akcja „Mazury ‘20” ponownie udowodniła, że miłośników kolei nie brakuje, a pociągi zarówno w tej historycznej, jak i nowoczesnej odsłonie wciąż potrafią budzić zachwyt. Niewykluczone, że wśród tak licznych uczestników znajdują się przyszłe pokolenia kolejarzy – podkreślił Jaromir Falandysz, wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej.

LOTOS Kolej_28072020 2

W całym przedsięwzięciu najważniejsza była radość uczestników. – Największym zainteresowaniem cieszyły się zabytkowe składy, również dwa wagony trzeciej klasy z lat 30-tych XX wieku. W niektórych miejscach ze względu na stan infrastruktury musieliśmy mocno zwalniać, a uczestnicy wydarzenia cieszyli się, że mogą się przejechać choćby taką trasą jak do Bartoszyc i Wielbarka, gdzie wszyscy brodziliśmy po pas w trafie. Większość pasażerów siedzi w oknach klasycznych wagonów, dzięki czemu można było uczestniczyć fizycznie w wycieczce. Maksymalna prędkość jaką osiągaliśmy, 60 km/h pozwalała na obserwację całego szlaku po łukach wokół malowniczych jezior – zauważył Sławomir Świniuch, maszynista LOTOS Kolej, który prowadził lokomotywę.

LOTOS Kolej_28072020 2

Biuro Turystyki Kolejowej Turkol przy wsparciu Partnerów planuje już kolejne przejazdy zabytkowymi pociągami. W drugiej połowie sierpnia wagony z lat 80-tych XX wieku w ramach akcji „Liliputy – starymi pociągami wokół Wrocławia” wyruszą w podróż po Dolnym Śląsku, a na koniec wakacji odwiedzą Mazowsze.

***

LOTOS Kolej jest drugim największym kolejowym przewoźnikiem w Polsce pod względem pracy przewozowej oraz liderem na rynku przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka eksploatuje ponad 120 lokomotyw i około 4 500 wagonów, świadcząc usługi dla Grupy Kapitałowej LOTOS oraz dla klientów zewnętrznych.

LOTOS Kolej wykonuje czynności ekspedycyjne na bocznicy kolejowej, a także oferuje wynajem i serwis techniczny taboru kolejowego. W nowoczesnej oczyszczalni wykonywane są usługi czyszczenia cystern kolejowych, a w symulatorze lokomotywy Dragon 2 odbywają się szkolenia maszynistów.

LOTOS Kolej od 2015 roku samodzielnie realizuje przewozy na terenie Republiki Federalnej Niemiec, od 2020 roku uzyskała również licencję na przewozy w Republice Czeskiej.

Udostępnij