
Zgodnie z planem ubiegłoroczne przewozy spółki LOTOS Kolej przekroczyły 5 mln ton produktów. To wzrost o 1,5 mln ton w stosunku do 2007 r. Aktualnie spółka uruchamia dziennie 65 pociągów, w tym dwa poza granice kraju.
Zgodnie z planem ubiegłoroczne przewozy spółki LOTOS Kolej przekroczyły 5 mln ton produktów. To wzrost o 1,5 mln ton w stosunku do 2007 r. Aktualnie spółka uruchamia dziennie 65 pociągów, w tym dwa poza granice kraju.
Działania LOTOS Kolei w bieżącym roku skoncentrują się głównie na jak najlepszym przygotowaniu do świadczenia szerszych usług transportowych, wynikających z realizacji Programu 10+. Obecny stan zaawansowania prac tej jednej z największych w Europie Środkowo-Wschodniej inwestycji przekroczył 60%. W czerwcu tego roku LOTOS odda do użytku pierwszą instalację 10+. Chodzi o HDS – instalację odsiarczania olejów napędowych. Z kolei na październik zaplanowano rozruch technologiczny destylacji atmosferycznej i próżniowej (CDU/VDU). Dzięki tej inwestycji rafineria gdańska będzie posiadać dwa niezależne ciągi przerobu ropy, co w znaczny sposób wpłynie na wzrost efektywności produkcyjnej m.in. w trakcie okresowych postojów remontowych. Uruchomienie tej instalacji oznacza także rozpoczęcie zwrotu zainwestowanych w 10+ środków. Zakończenie całego programu inwestycyjnego zaplanowano na koniec 2010 r.
– W tym czasie będziemy przygotowani do przewiezienia dodatkowych 2 mln ton produktów. Zakładamy, że po realizacji Programu 10+ będziemy transportować aż 7 mln ton produktów rocznie. Nasz udział w przewozach kolejowych ogółem wzrośnie tym samym do ponad 5 procent – przewiduje Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej.
W tym roku przed spółką stoi szereg zadań. – Elektryfikacja toru dojazdowego do stacji Gdańsk Olszynka, rozbudowa układu torowego, wdrożenie nowatorskiego systemu logistyki kolejowej umożliwiającego przekazywanie informacji on line o przesyłkach przybywających do klienta – wymienia Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych w LOTOS Kolej.
W 2009 r. LOTOS Kolej skupi się również na dalszym rozwoju współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w kontekście przewozów międzynarodowych. Realizowane będą przede wszystkim transporty do Niemiec i Holandii, a oprócz nich również do Rumunii, Węgier, Czech, Słowacji i Szwajcarii. – Kilkanaście procent naszych przychodów uzyskujemy z usług świadczonych na rzecz podmiotów spoza grupy kapitałowej LOTOS. Przewoziliśmy między innymi kruszywa do budowy autostrady A-1, cement i inne materiały budowlane – kończy prezes Gruca.
LOTOS Kolej należy do trzech największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka posiada ponad 4% udział w przewozach kolejowych ogółem w Polsce. Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS, łącznie z przewozami produktów. LOTOS Kolej realizuje przewozy na obszarze całego kraju oraz we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi spółka dostarcza produkowane w rafinerii gdańskiej asfalty oraz gacze parafinowe do Rumunii, Słowacji i Węgier oraz sprowadza z Niemiec i Holandii gazy oraz półprodukty i komponenty do produkcji paliw. Firma eksploatuje ok. 70 lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2,5 tys. wagonów.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl