logo

Spółka LOTOS Kolej odebrała dziś 6 elektrycznych lokomotyw Bombardier TRAXX F140 MS. Ich przejęcie nastąpiło w ramach umowy leasingowej zawartej z firmą Railpool. Dwie kolejne lokomotywy dotrą do LOTOSU jeszcze w tym tygodniu.

Ogólne

Spółka LOTOS Kolej odebrała dziś 6 elektrycznych lokomotyw Bombardier TRAXX F140 MS. Ich przejęcie nastąpiło w ramach umowy leasingowej zawartej z firmą Railpool. Dwie kolejne lokomotywy dotrą do LOTOSU jeszcze w tym tygodniu.

22,87 kB

– Pierwotnie planowaliśmy dzierżawę 5 lokomotyw TRAXX F140 MS na pięć lat, jednak później postanowiliśmy zawrzeć jeszcze jedną umowę na dodatkowe 3 maszyny tego typu. W ich przypadku obowiązuje nas dziewięciomiesięczny okres dzierżawy – komentuje Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. – W obu przypadkach przewidzieliśmy też możliwość wydłużenia czasu trwania dzierżawy.

Dodajmy, że od listopada 2009 kolejowy przewoźnik LOTOS-u eksploatuje już jedną lokomotywę elektryczną TRAXX F140 MS. Z kolei od października ubr. korzysta również z lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrodynamiczną Maxima 40CC firmy VOITH Turbo, w ramach prowadzonego w Polsce procesu jej homologacji.
 
Także jesienią ubr. LOTOS Kolej zawarła umowę z Bombardier Transportation GmbH na dostawę 6 lokomotyw spalinowych TRAXX F140 DE z opcją rozszerzenia o 4 kolejne maszyny. Przewidywany termin rozpoczęcia dostaw to II półrocze 2011r.

– Naszym celem jest unowocześnienie parku eksploatowanych lokomotyw. Możemy śmiało powiedzieć, że od dziś dysponujemy najnowocześniejszymi lokomotywami w Polsce, a średni wiek lokomotyw, z których korzystamy znacznie się obniżył – podkreśla prezes Gruca.

Firma rozważa też możliwość rozpoczęcia próbnej eksploatacji pierwszej nowoczesnej, 6-osiowej lokomotywy elektrycznej E6ACT Dragon, wyprodukowanej przez ZNLE Gliwice.

Do końca tego roku kolejowa spółka LOTOS-u planuje wycofanie z eksploatacji wszystkich lokomotyw spalinowych serii ST43, które znalazły już nabywców zagranicznych. Natomiast z końcem 2011 r. spółka planuje eksploatować w sumie ok. 20-25 nowoczesnych lokomotyw, głównie platformy TRAXX.

LOTOS Kolej należy do czołowych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka zanotowała w całym ubiegłym roku 20-procentowy wzrost przewozów. Jej udział w rynku przewozów towarowych w tym okresie zwiększył się do ok. 5,7 proc. Rok 2009 był dla firmy również rekordowy pod względem wielkości przewozów, która przekroczyła pułap 6 milionów ton. Plan na bieżący rok przewiduje przewóz na poziomie 7 milionów ton.

LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. We współpracy z operatorami zagranicznymi prowadzi także przewozy międzynarodowe – m.in. do Holandii, Niemiec czy Rumunii. Dziennie uruchamia ok. 75 pociągów w kraju i 4 w ruchu międzynarodowym. Spółka eksploatuje obecnie około 80 lokomotyw różnych typów. LOTOS Kolej należy do najlepiej  postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem  jakości świadczonych usług przewozowych.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl