Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

logo

To pierwsza tego typu lokomotywa spalinowa na polskich torach i pierwsza z 10 zamówionych przez spółkę LOTOS Kolej w ramach umowy z Bombardier Transportation, zawartej 15 października 2009 roku.

Ogólne

To pierwsza tego typu lokomotywa spalinowa na polskich torach i pierwsza z 10 zamówionych przez spółkę LOTOS Kolej w ramach umowy z Bombardier Transportation, zawartej 15 października 2009 roku.

107,90 kB

Lokomotywa dotarła do Gdańska w niedzielę, 10 kwietnia. Dzień wcześniej wyruszyła bezpośrednio z fabryki Bombardiera w Kassel. Pierwsza jazda odbyła się na trasie Kassel – Frankfurt n/Oder – Gniezno – Gdańsk. Dla sympatyków kolei jest to nie lada gratka, gdyż będzie to pierwsza od ponad 20 lat nowa lokomotywa spalinowa w eksploatacji liniowej w Polsce.

Teraz nastąpi proces szkoleń maszynistów i oczekiwanie na otrzymanie odpowiednich świadectw z Urzędu Transportu Kolejowego i Transportowego Dozoru Technicznego. Planuje się, że lokomotywa rozpocznie normalną eksploatację w drugiej połowie maja.

Prace nad projektem pozyskania finansowania leasingu dziesięciu lokomotyw rozpoczęliśmy w 2008 roku – podkreśla Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. – Bardzo się cieszę, że projekt ten, poparty odpowiednimi analizami ekonomicznymi, zyskał aprobatę firm leasingowych Nordea Leasing i Millennium Leasing oraz właściciela spółki – Grupy LOTOS S.A. Dodatkową satysfakcję daje fakt, że lokomotywa będzie utrzymywana przez naszych specjalistów, dla większości których spółka LOTOS Kolej jest pierwszym miejscem pracy. Lokomotywa posiada doskonałe parametry techniczne i spełnia surowe wymogi w zakresie ochrony środowiska związane z emisją spalin i ochroną przed hałasem, które będą obowiązywać w UE po 2012 roku.

Na stanowiskach montażowych w Kassel jest aktualnie 5 kolejnych zamówionych przez nas lokomotyw TRAXX F140 DE – mówi Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów LOTOS Kolej. – Odbiór techniczny i transport do Gdańska drugiej lokomotywy przewidujemy już w drugiej połowie maja.

Dynamiczny rozwój LOTOS Kolej zawdzięcza przede wszystkim udanej realizacji Programu 10+, dzięki któremu gdańska rafineria znacznie zwiększyła przerób oraz produkcję. W minionym roku spółka przewiozła 8,4 mln ton produktów. W tym roku będzie to jeszcze większy wolumen, tj. na poziomie ponad 10 mln ton. Aby ten cel osiągnąć LOTOS Kolej stawia na eksploatację nowoczesnych lokomotyw i otwiera nowe dyspozytury, jak ta uruchomiona w marcu br. we Wrocławiu. Aktualnie spółka jest w trakcie modernizacji oczyszczalni cystern, która będzie spełniała najwyższe standardy ekologiczne. W planach na najbliższe dwa lata ma również zakończenie rozbudowy układu torowego wraz z komputerowym systemem sterowania ruchem na terenie stacji zakładowej.

Obecnie w barwach LOTOS Kolej jeździ 16 najnowocześniejszych lokomotyw. 14 z nich to TRAXX MS oraz 2 Siemensy Eurosprinter ES64F4.

Po dostarczeniu kolejnych TRAXX-ów spalinowych oraz rozpoczęciu próbnej eksploatacji pierwszej od wielu lat nowej polskiej lokomotywy elektrycznej Dragon (lipiec br.) będziemy zarządzać najnowocześniejszą flotą lokomotyw przewozowych wśród wszystkich polskich przewoźników zarówno towarowych, jak i pasażerskich – podsumowuje Marek Smoter, dyrektor ds. taboru LOTOS Kolej.  – Liczymy, że jeszcze pod koniec kwietnia, na testach na naszej bocznicy pojawią się kolejne nowoczesne lokomotywy, tym razem manewrowe, a konkretnie Gravita 10BB firmy Voith.

LOTOS Kolej ma już doświadczenie we współpracy z niemieckim producentem lokomotyw. Wcześniej spółka eksploatowała Maximę 40CC w ramach procesu uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w Polsce.

Podstawowe parametry techniczne 4-ro osiowej lokomotywy TRAXX F140 DE (typ BR285)

moc max – 2,4 MW
siła napędowa przy rozruchu – 300 kN
prędkość max – 140 km/h
masa – 80 t
silnik spalinowy typu MTU 16V 4000 R43L odpowiada najnowszym normom emisji spalin i ochrony hałasu - UIC IIIA

LOTOS Kolej – spółka zależna Grupy LOTOS S.A. – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju z ok.7-procentowym udziałem w rynku. LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów zarówno w komunikacji krajowej jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. LOTOS Kolej eksploatuje obecnie ponad 90 lokomotyw różnych typów. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl